نشست تخصصی "زن و رسانه ۳" برگزار شد/ تأکید بر حضور فعال زنان انقلابی در فضای مجازی

در نشست تخصصی کنشگری مجازی دختران درعرصه بین الملل بر حضور جدی بانوان در فضای مجازی تأکید شد.

نشست تخصصی "زن و رسانه ۳" برگزار شد/ تأکید بر حضور فعال زنان انقلابی در فضای مجازی

به گزارش روابط عمومی سازمان فضای مجازی سراج، نشست تخصصی "زن و رسانه ۳" با حضور جمعی از بانوان ایرانی و فعالان بین‌الملل در حوزه مجازی به همت مرکز امور بانوان این سازمان برگزار شد و حاضران در این نشست بر وجود اشاعه گفتمان انقلاب اسلامی برای جمع کثیری از مردم جهان که تشنه شنیدن این گفتمان هستند، تأکید کردند.

توجه و تمرکز بر واقعیت‌هایی که خیلی سریع در فضای مجازی اتفاق می‌افتد یکی دیگر از بحث‌هایی بود که بر آن تأکید شد. توجه به بحث زنان که امروزه در کشور و جامعه به موضوعی فراگیر تبدیل شده است و باید توسط فعالان مجازی در شبکه‌های اجتماعی برای آن برنامه‌سازی‌های متنوعی صورت گیرد از دیگر مواردی بود که در این برنامه مورد بحث قرار گرفت.

تصویر عکس

مبینا شفیع، دندانپزشک و فعال بین الملل حاضر در این نشست بر توجه به تبلیغات برون مرزی و استفاده از زبان بین‌المللی برای ترویج نگاه به زنان در فرهنگ ایرانی اسلامی تأکید کرد و گفت: خیلی از فعالان و بلاگرهایی که در حوزه زنان مشغول فعالیت جدی هستند تنها محدود به زبان فارسی شده‌اند و از این موضوع که باید به زبان‌های دیگری تبلیغ اسلام و موقعیت بانوان در جهان اسلامی صورت گیرد، کوتاهی کردند.

وی ادامه داد: نسبت به نقش زنان در هر قاره‌ای از کره زمین، معانی و نگاه متفاوتی وجود دارد که یک فعال این حوزه و فضای مجازی باید نسبت به فرهنگ و زبان کشور‌ها، بینش و دانش لازم را کسب کند تا در انتقال موفق مفهوم، تأثیرگذار ظاهر شود.

غفلت از نقش اساسی زنان انقلابی در فضای مجازی

مهدیه شادمانی، مدرس دانشگاه و کنشگر حوزه بین الملل، تعریف نکردن نقشی صحیح از زنان را در جهان اسلام یکی از معضلات این حوزه دانست و خاطر نشان کرد: در حوزه فضای مجازی، آنطور که باید زنان انقلابی به خوبی ظاهر نشدند ونقشی که باید برای معرفی جایگاه یک زن انقلابی داشته باشیم را به طور شایسته‌ای ایفا نکردیم.

وی افزود: بدون شک این مهم میسر نمی‌شود مگراین که کنشگری زنان انقلابی با آموزش‌های لازم و هماهنگی کار تیمی و بهره‌مندی از زنان متخصص در حوزه‌های مختلف صورت پذیرد.

تصویر عکس

سلبریتی آفرینی بانوی انقلابی جدی گرفته شود

فاطمه گودرزی، مستندساز و کارشناس برنامه به نقش محوری سلبریتی در حوزه زنان انقلابی اشاره کرد و بیان داشت: خیلی از بانوان ما در حوزه‌های مختلف سرآمد و متخصص هستند که باید آن‌ها را در جامعه بیش از پیش معرفی کنیم  و سلبریتی آفرینی را برای نسل جوان و نوجوان بوجود آوریم تا کمتر سراغ الگوهای خارجی بروند. در این زمینه ما باید باید به سراغ توانمندی بنیادهای نخبگان، مراکز تربیتی، آموزشی و ورزشی برویم تا با سرمایه‌گذاری بر روی آن‌ها به تربیت نیروهای مستعد در این حوزه اقدام کنیم.

از تأکید بر ترویج سبک زندگی اسلامی تا برنامه سازی برای مقابله با فرهنگ غربی

بحث غیبت زنان و دختران انقلابی در فضای مجازی حوادث اخیر کشور و چالش های پیرامون نقش زنان در جامعه از دیگر نکاتی بود که بر آن تأکید شد و توجه به آن وآموزش‌های لازم پیرامون ضبط و تولید محتوا و همچنین سلبریتی آفرینی در این حوزه از دیگر مواردی بود که در این نشست بر آن تأکید شد.

خلا آموزش و رها شدن انسان‌هایی که مستعد رشد هستند از دیگر مواردی بود که دراین جلسه به آن اشاره شد و توجه برای برنامه سازی و آموزش و پرورش و اشاعه سبک زندگی یک بانوی محجبه و متخصص در حوزه‌های مختلف از دیگر مواردی است که بر آن تأکید شد.

در این نشست بر نقش و ترویج بی تی اس های کره‌ای در گروه‌های نوجوان و جوان جامعه اشاره شد که در آن  گروه‌های پسرانه‌ای با استایل های دخترانه سعی در ترویج فرهنگی متفاوت با سبک فرهنگ اسلامی ایرانی را در جامعه ما دارند. توجه به این موضوع و مقابله با فرهنگ غربی که سعی در پررنگ نشان دادن آن در کشورمان را دارد یکی از موضوعاتی است که برنامه‌سازان و فعالان فضای مجازی انقلابی باید برای آن برنامه سازی کنند و در صدد جلب توجه برای آن در میان نسل جوان و نوجوان کشور بر آیند.

تصویر عکس

اشاعه تفکر انقلابی با جهان بینی صحیح میسر می‌شود

شناخت تفکر و زبان فرهنگ‌ها و تمرکز بر کنش‌هایی که در سطح جهان در حال وقوع است بدون شک می‌تواند به ما در رواج فرهنگ اسلام و تبیین جایگاه آن در جهان کمک کند. باید به سراغ تربیت فرهنگ سازانی که نسبت به فرهنگ‌ها و زبان‌های کشورهای دیگر آگاه هستند برویم تا نگاه اسلام به زنان هر چه بهتر و سریعتر به جهان منتقل شود.

تغییر در رویکرد تدافعی در زنان جهان وبویژه کشورمان نسبت به فتنه‌ها و تهاجم‌هایی که از غرب وشرق صورت می‌گیرد از دیگر مواردی بود که در این نشست مطرح شد و نسبت به آن هشدار جدی داده شد. به گفته خیلی از فعالان حاضر در این نشست باید با یک رویکرد تهاجمی به سراغ آسیب هایی که در کشورهای غربی علیه زنان نهادینه شده، برویم و آن ها را برجسته سازی کنیم و با تولید محتوایی مناسب و استفاده صحیح از شبکه‌های اجتماعی به سراغ جریان‌سازی برویم.

از دیگر نکات مطرح شده در خاتمه این نشست توجه به دیپلماسی زنان  و برنامه‌ریزی برای اعتلای آن بود. بطوری‌که با وجود تلاش‌هایی که چه در داخل و چه در خارج از کشور برای نقش زنان می‌شود اما مادامی که نتوانیم در جهان به کرسی های بین المللی دست پیدا کنیم نمی توان انتظار داشت که به موفقیت قابل اعتنایی برسیم.