توسعه «کلاسگرام» با همت سازمان سراج

محمد آزین مشاور تعلیم و تربیت سازمان فضای مجازی سراج گفت: «کلاسگرام»، نرم‌افزاری برای آسان‌تر شدن کار معلم، جذاب شدن کلاس برای دانش‌آموزان، همراهی بیشتر والدین با معلم و آسودگی خاطر مدیر است.

توسعه «کلاسگرام» با همت سازمان سراج

به گزارش روابط عمومی سازمان فضای مجازی سراج، وزارت آموزش و پرورش هم در این راستا دست به کار شده است و وعده‌هایی را داده است که البته فعلا به جز اجرای برنامه‌ها در شبکه آموزش، هنوز استفاده از فضای مجازی محقق نشده است؛ در این راستا برخی معلمان هم به صورت خودجوش به ارائه آموزش‌ها از طریق شبکه‌های اجتماعی اقدام می‌کنند.

در این راستا امروز می‌خواهیم یک اپلکیشن جذاب را معرفی کنیم؛ اپلیکشنی که این امکان را دارد روی موبایل و کامپیوتر و تمام نسخه‌ها بارگزاری شود و البته توسط یک تیم دانش‌بنیان با مشورت و حضور متخصصان تعلیم و تربیت به عنوان یک تولید ایرانی عرضه شده است.

اسم این اپلیکیشن جذاب و دوست داشتنی «کلاسگرام» است که با محمد آزین مشاور تعلیم و تربیت سازمان فضای مجازی سراج درباره آن و کارایی‌اش گفت‌وگو کردیم.

 * آقای آزین در ابتدا توضیح دهید کلاسگرام چیست؟

کلاسگرام در راستای عدالت آموزشی چند سالیست که تولید شده است و نرم‌افزاری برای آسان‌تر شدن کار معلم، جذاب شدن کلاس برای دانش‌آموزان، همراهی بیشتر والدین با معلم و آسودگی خاطر مدیر است.

* چه شد که کلاسگرام ایجاد شد و چه دغدغه‌ای پشت تولید آن قرار دارد؟

خب همانطور که اشاره کردم، هدف اولیه، فرهنگی و ایجاد عدالت آموزشی است و اینکه دانش‌آموزان بتوانند در سراسر کشور و در هرجایی که هستند تحت آموزش قرار بگیرند.

* چه کسانی کلاسگرام را تولید کردند؟

کلاسگرام توسط یک تیم جوان و نخبه که ترکیبی از مختصصان تعلیم و تربیت و فنی هستند در قالب یک استارتاپ دانش‌بنیان تولید شده و به‌طور مستمر در حال توسعه است.

 تصویر عکس

 

* در کلاسگرام چه اتفاقی می‌افتد؟ قرار است چه چیز ویژه‌ای به ما ارائه دهد؟

ثبت و مستندسازی فعالیت‌های دانش‌آموزان، گزارش‌گیری و رصد پیشرفت دانش‌آموزان جعبه‌ابزار مدیریت کلاس درس و ارتباط با والدین از جمله کارکردهای کلاسگرام است.

* کلاسگرام چه امکاناتی در اختیار مخاطبان می‌گذارد؟

بخش‌های متعددی دارد که شامل روایت‌ها، کارها، بازخوردها، یادداشت، گفتگو، کارپوشه و نمای کلاس است.

روایت‌ها: این بخش تمامی امکانات اصلی و پراستفاده پیام‌رسان‌های مرسوم از جمله ارسال و دریافت متن و انواع فایل‌ها را دارد. از این امکان می‌توان برای اطلاع‌رسانی فعالیت‌های کلاس و مدرسه به والدین به‌صورت متن، عکس، فیلم و قالب‌های استفاده کرد.

کارها: از این امکان برای تعریف کارها و تکالیف دانش‌آموزان استفاده می‌شود. می‌توان به هر کار، فایل و لینک پیوست کرد، برای آن مهلت انجام تعیین کرد و وضعیت انجام کارها توسط دانش‌آموزان را ثبت کرد.

بازخوردها: به‌ازای فعالیت‌ها و رفتارهای خوب و بد دانش‌آموزان می‌توان در قالب نشان و تذکر بازخورد دهد.

یادداشت: در این بخش می‌توان مشاهدات خاص خود از رفتارها و عملکرد دانش‌آموزان را ثبت کرد.

گفتگو: از این بخش برای ارتباط فردی معلم با والدین در قالب ارسال و دریافت پیام و انواع فایل‌ها استفاده می‌شود.

کارپوشه: در بخش کارپوشه تعداد و جزئیات تمام بازخوردها، یادداشت‌ها و کارهای ثبت شده برای دانش‌آموز طبقه‌بندی و آرشیو می‌شود.

نمای کلاسی: در صفحه نمای کلاسی ابزارهای کاربردی و جذابی برای استفاده در کلاس درس وجود دارد. ابزارهای این جعبه‌ابزار عبارتند از: زمان‌سنج، انتخاب تصادفی گروه، انتخاب تصادفی دانش‌آموز، نویزسنج، نمایش متن، اشتراک احساسات و گروه‌بندی تصادفی.

البته نمای کلاسی از طریق وب‌سایت کلاسگرام و فقط از طریق سیستم‌عامل ویندوز (رایانه و لپ‌تاپ) قابل دسترسی است.

 

 تصویر عکس

 

* هزینه کلاسگرام برای هر مدرسه چقدر است؟

استفاده از کلاسگرام کاملاً رایگان است.

* آیا باید مدرسه عضو شود یا معلم؟

هم مدرسه می‌تواند عضو شود و هم معلم؛ اگر مدرسه عضو شود کلاس‌های متعدد به تعدادی کلاس‌های مدرسه ایجاد می‌شود.

* تاکنون چه تعداد کاربر از کلاسگرام استفاده کردند؟

حدود 8 هزار کاربر از کلاسگرام بهره‌مند شدند.

* آیا کلاسگرام مجوز هم دارد؟

بله دارای‌ مجوز رسمی‌ از دفتر انتشارات و تکنولوژی‌ آموزشی‌ وزارت آموزش و پرورش است.

* این اپلیکیشن چقدر از حجم تلفن همراه را اشغال می‌کند؟

سعی کردیم که تصاویر را در کلاسگرام فشرده کنیم تا حجم کمتری را اشغال کند و البته مانند سایر نرم‌افزارها نیست که گروه های مختلف به آن پیوند شده و تصاویر خود به خود ذخیره شود.

 تصویر عکس

* فرق کلاسگرام با سایر اپلکیشن‌های دیگر که در این راستا کار می‌کنند، چیست؟

نرم‌افزارهایی که در حال حاضر وجود دارند، اتوماسیون هستند و بیشتر کارنامه و اطلاعات در آن است اما جنس کلاسگرام، تعلمی و تربیتی است.

* فکر می‌کنید چقدر کلاسگرام موفق شده است؟

خب راستش ما هنوز کلاسگرام را معرفی نکردیم اما در همین 3 سال تولید، می‌بینیم که 8 هزار کاربر داریم و این موفقیت خوبی است ضمن اینکه در حال حاضر معلمان زیادی روی شبکه‌های اجتماعی مختلف در حال فعالیت هستند که می‌توان آنها را به فضای کلاسگرام هدایت کرد.

چرا که کلاسگرام برای معلمان، فضای امنی دارد و این درحالیست که پیام‌رسان‌های خارجی واقعا آسیب‌ دارند.

 تصویر عکس

* به نظرتان الان که در تعطیلات مدارس به دلیل پیشگیری از شیوع کرونا هستیم، کلاسگرام چقدر می تواند مؤثر باشد؟

خیلی از معلم ها نگران عقب ماندگی درسی دانش آموزان در روزهای تعطیل هستند. با توجه به اجتناب ناپذیری تعطیلی مدارس در بعضی روزها، می توانیم از زاویه‌ای دیگر و به چشم یک فرصت به این پدیده نگاه کنیم.

یکی از نقش‌هایی که معلمان در کلاس درس ایفا می کنند، نقش ارائه دهنده مطالب درسی است. اگر بتوانیم این نقش را با کمک فضای مجازی و استفاده از محتوای موجود در این فضا یا محتوای تولیدی خودمان پوشش دهیم، می توانیم زمان بیشتری در کلاس مان در اختیار داشته باشیم یا عقب افتادگی در روزهای تعطیل را جبران کنیم.

با کمک گرفتن از بسترهای موجود فضای مجازی، دانش آموزان می توانند در فضای آرام منزل، در زمان مناسب، و هر چندبار که نیاز دارند از آموزش ما استفاده کنند. حتی بچه ها می‌توانند از مشارکت اعضای خانواده هم در یادگیری بهره ببرند.

* در راستای کلاسگرام چند پیشنهاد می دهید؟

چند پیشنهاد ساده به معلم‌های خلاق برای استفاده از فضای مجازی در زمان تعطیلی مدارس دارم.

با گوشی موبایل، فیلمی از تدریس یک مبحث ضبط کنید و آن را با دانش‌آموزان به اشتراک بگذارید. معمولا زمان این روش تدریس، به علت تمرکز بیشتر و عدم حضور دانش آموزان، کوتاه تر از زمان تدریس در کلاس حضوری است.

داستان کوتاهی را به صورت فایل متنی با دانش آموزان به اشتراک بگذارید. از بچه ها بخواهید بعد از خواندن داستان به چند پرسش پاسخ دهند و پاسخ شان را برایش ارسال کنند. معلم می‌تواند داستان را با صدای خودش بخواند و فایل صوتی را با دانش آموزان به اشتراک بگذارد. شنیدن این داستان برای دانش آموزانی که چند روزی است صدای معلم شان را نشنیده اند جذاب است.

وب سایتی را که امکان شبیه سازی آزمایش های فیزیک را فراهم می کند پیدا کنید. پیوند این سایت را در اختیار دانش آموزان قرار دهید و از آن ها بخواهید سه آزمایش مرتبط با موضوع درس جاری را انجام دهند. بعد چند پرسش را در ارتباط با آن آزمایش ها با بچه ها مطرح کنید و با بررسی پاسخ های بچه ها میزان درک مطلب آن ها را تشخیص دهید.

فعالیتی را که بچه ها می توانند در خانه و در کنار خانواده انجام دهند مانند ساختن یک کاردستی یا انجام یک آزمایش در قالب متنی کوتاه و روشن تعریف کنید. این متن را با دانش‌آموزان به اشتراک بگذارید و از بچه ها بخواهید از کارشان عکس بگیرند و برای شما ارسال کنند.

اجرای فعالیت هایی از این دست در روزهای عادی و روزهای تعطیل فرصت های یادگیری جذابی را برای بچه ها ایجاد می کنند. یکی دیگر از مزایای این رویکرد امکان استفاده مکرر از محتوای آماده شده در موقعیت ها و سال های تحصیلی دیگر توسط معلم است.

«کلاسگرام» ابزارهای مناسبی برای پشتیبانی از فعالیت های معلم در فضای مجازی در اختیار معلم قرار می دهد. با استفاده از کلاسگرام علاوه بر انجام کارهای بالا، می توانید بازخورد فعالیت های دانش آموزان را ثبت و رصد کنید و والدین را با فرآیند کلاس تان همراه کنید.

 تصویر عکس

* چگونه می‌توان به کلاسگرام دست یافت؟

خب به راحتی می‌توان به صورت رایگان کلاسگرام را از کافه بازار دانلود کرد؛کلاسگرام روی بسترهای اندروید، iOS و ویندوز قابل استفاده است و مخاطبان می‌توانند پیوند زیر را ببینید https://web.classgram.ir/support

مراحل اولیه نصب و راه‌اندازی کلاسگرام:

ابتدا نرم‌افزار را دانلود و حساب کاربری ایجاد کنید.

معلم، کلاس درس خود را ایجاد و دانش‌آموزانش را ثبت می‌کند.

سپس با ورود شماره تلفن همراه والدین دانش‌آموزان، آنها را برای عضویت در کلاس دعوت می‌کند.

کلاسگرام «کد دعوت به کلاس» را برای والدین پیامک می‌کند.

والدین با وارد کردن «کد دعوت به کلاس»، عضو کلاس فرزندشان می‌شوند.

پس از ایجاد مدرسه توسط مدیریت مدرسه هر یک از معلمان با وارد کردن «کد دعوت به مدرسه» پس از تأیید مدیر عضو مدرسه می‌شوند.