حکمرانی ملی و سکوهای فراملی؛ چالش‌ها و راهکارها

جلسه هفتم مدرسه عالی مقام با موضوع «حکمرانی ملی و سکوهای فراملی؛ چالش‌ها و راهکارها» با حضور جناب آقای دکتر آرش وکیلیان برگزار شد.

حکمرانی ملی و سکوهای فراملی؛ چالش‌ها و راهکارها

به گزارش روابط عمومی سازمان فضای مجازی سراج، جلسه هفتم مدرسه عالی مقام با موضوع «حکمرانی ملی و سکوهای فراملی؛ چالش‌ها و راهکارها» با حضور جناب آقای دکتر آرش وکیلیان مدیر حکمرانی فرهنگی اجتماعی مرکز ملی فضای مجازی برگزار شد.
در این نشست دکتر وکیلیان به پلتفرم‌های جهانی و منافع و مضرات آن‌ها از قبیل رایگان بودن، سرعت و کیفیت بالا، مخاطبان جهانی، مدیریت کاربران، تغییر الگوی زندگی، اخبار جعلی و آسیب به انسجام اجتماعی اشاره کرد.
وی با اشاره به برگزاری نشستی در پاریس با موضوع رگولاتوری پلتفرم تاکید کرد غربی‌ها نیز به دنبال تصویب رهنمودهای اختیاری در جهت مدیریت عملکرد پلتفرم‌ها هستند.
مدیر حکمرانی فرهنگی اجتماعی مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه مدل طراحی پلتفرم‌ها بگونه‌ای است که زمینه‌ساز بحران‌های اجتماعی هستند؛ به گمنامی کاربران و شیوع اخبار جعلی در این شبکه‌ها اشاره کرد و گفت طراحی فعلی پلتفرم‌ها منافع عمومی را تامین نمی‌کند.
وی تاکید کرد دولت‌ها و سازمان‌های مردم نهاد نگران ملاحظات اجتماعی، اخلاقی و امنیت ملی هستند و عملکرد سکوهای بین‌المللی را مخاطره آمیز می‌دانند.
دکتر آرش وکیلیان در خصوص رویکرد کشورها در مواجهه با سکوها گفت: «ایالات متحده بر اساس متمم اول قانون اساسی سکوها را مسئول محتوای منتشر شده نمی‌داند. در کشور چین سکوها به صورت بازوهای دولت عمل می‌کنند و احاطه کامل به امور زندگی مردم دارند. در اروپا نیز در گذشته جرم‌انگاری صورت گرفت ولی از سال ۲۰۲۰ و با عدم تمکین پلتفرم‌ها، اروپایی‌ها به سمت وضع مقررات خاص و محدود کردن آزادی عمل سکوها حرکت کردند و کشورهایی همچون عربستان و ترکیه توانستند به توافقات مستقیمی با بعضی سکوها دست پیدا کنند.»
وی با بیان اینکه کشورهای مسلمان می‌توانستند با اتحاد با یکدیگر همچون اروپایی‌ها مقرراتی در زمینه محتوای غیر اخلاقی، اقتصادی و ... وضع کنند ولی ضعف همگرایی بین کشورهای مسلمان مانع این امر شده است.
مدیر حکمرانی فرهنگی اجتماعی مرکز ملی فضای مجازی در خصوص فیلترینگ گفت فیلتر کردن سکوهای خارجی راه حل نیست بلکه اقدامی موقت است و اثر پایدار و بلند مدت ندارد.
وی تاکید کرد باید به سمت همکاری منطقه‌ای برویم و خواسته‌های خود را به صورت جمعی از سکوها مطالبه کنیم.
در پایان دکتر آرش وکیلیان به برخی الزامات پلتفرم‌ها از قبیل احترام به حق حاکمیت ملی قوانین، اهتمام به امنیت سلامت و ایمنی کاربران، اتخاذ تدابیر کافی برای ممانعت از اشاعه اطلاعات غلط و گمراه کننده، اتخاذ تدابیر لازم برای ممانعت از جرایم سایبری نظیر کلاهبرداری و جرایم سازمان یافته، اتخاذ تدابیر لازم برای ممانعت از هرگونه دسترسی غیر مجاز و اقدام آسیب‌زا به سامانه‌ها و اطلاعات اشخاص به هر طریق انسانی و ماشینی، فراهم کردن شرایط دسترسی کاربران به کالاهای عمومی دیجیتال، ممانعت از بهره‌برداری از سکو برای اقدامات مخل امنیت عمومی، پاسداری از حق دسترسی آزاد کاربران به اطلاعات و پرهیز از قواعد قهری یک جانبه یا تحریم علیه یک گروه خاص، پاسخگویی به دادگاه‌ها و رگولاتورهای کشورهایی که در آن‌ها سرویس ارائه می‌دهند اشاره کرد.