شریان‌های حیات صنعت رسانه بازی‌های رایانه‌ای

جلسه سوم مدرسه عالی مقام با موضوع «شریان‌های حیات صنعت رسانه بازی‌های رایانه‌ای» با حضور جناب آقای حاجی هاشمی مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزار شد.

شریان‌های حیات صنعت رسانه بازی‌های رایانه‌ای

به گزارش روابط عمومی سازمان فضای مجازی سراج، جلسه سوم مدرسه عالی مقام با موضوع «شریان‌های حیات صنعت رسانه بازی‌های رایانه‌ای» با حضور جناب آقای حاجی هاشمی مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ۵ اسفند ماه 140۲ برگزار شد.
در این نشست آقای حاجی هاشمی بازی‌های رایانه‌ای را رسانه، فناوری، صنعت و هنر خلاق دانست و تاکید کرد صنعت بازی در واقع یک صنعت خلاق است و هر بازی جدید یک محصول جدید و محتوای خلاق می‌باشد.
وی با اشاره به اینکه بازی‌ها رسانه‌ای عمیق‌تر از سینما و پویانمایی هستند تاکید کرد در بازی‌ها، مخاطب با چالش‌ها روبه‌رو می‌شود و فعال است.
مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بیان داشت انواع فناوری‌ها به عرصه بازی‌ها ورود کرده و مورد استفاده قرار گرفته‌اند.
وی توجه به جنبه صنعت بودن بازی‌ها و درآمدزایی را ضروری دانست و گفت: «ما نمی‌توانیم مطالبه فرهنگی در حوزه بازی کنیم ولی از بازار و اقتصاد این حوزه غافل باشیم.»
حاجی هاشمی با اشاره به زیرساخت‌های فنی و اقتصادی صنعت بازی اظهار داشت: «دولت‌ها موظف هستند زیرساخت تولید بازی در کشور را فراهم و دستگاه‌های مختلف، مسائل این حوزه را پیگیری کنند ولی متاسفانه در مواردی به بازار بازی و فیلم رایگان خارجی در بین نسل جوان و تاثیرات آن توجهی نمی‌شود.»
وی در ادامه به مدل‌های درآمدی بازی‌ها از قبیل بازی‌های رایگان، پرداخت درون برنامه‌ای، پریمیوم و تبلیغات در بازی‌ها اشاره کرد و گفت: هزینه‌کرد مردم در حوزه بازی در سال ۱۴۰۰ دو هزار میلیارد تومان بوده است. (۱۶۰۰ میلیارد تومان بازی کنسولی، ۵۰۰ میلیارد تومان بازی موبایلی و ۴۰۰ میلیارد تومان بازی رایانه‌ای)
مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به نحوه خرید بازی‌های خارجی توسط نوجوانان ایرانی و اخذ اخذ مالیات از بخش‌های مختلف بازی در برخی کشورها اشاره کرد و گفت: عدم تعامل با گوکل پلی و پرداخت از گیف کارت به نفع کشور صاحب کارت خواهد بود.
حاجی هاشمی تاکید کرد با اقتصاد دیجیتال مریض مواجهیم که باید درمان بشود و تا درمان نشود صحبت از تولید محتوای فرهنگی و ایرانی اسلامی و رشد تولیدات داخلی بی‌معنا است.
وی اذعان داشت ما در برابر یک اکوسیستم قرار داریم و باید روابط اقتصادی در صنعت بازی‌سازی را شناسایی و تنظیم‌گری کنیم.
در پایان مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بر اصلاح قوانین، ارتباط با استورها و بازارهای کشورها، ارتباط بین بازی‌سازهای ایرانی و خارجی و ایجاد تبادلات مالی، ارتباط بازی‌سازان و سرمایه گذاران و فراهم شدن زیرساخت‌های اقتصادی این حوزه تاکید کرد.