اقتصاد دیجیتال برای حل مسائل اقتصادی کشور

جلسه اول مدرسه عالی مقام با موضوع «اقتصاد دیجیتال برای حل مسائل اقتصادی کشور» با حضور جناب آقای دکتر محسن رضائی صدرآبادی استاد دانشگاه و دبیر ستاد ملی رمزارزش‌ها برگزار شد.

اقتصاد دیجیتال برای حل مسائل اقتصادی کشور

به گزارش روابط عمومی سازمان فضای مجازی سراج، جلسه اول مدرسه عالی مقام با موضوع «اقتصاد دیجیتال برای حل مسائل اقتصادی کشور» با حضور جناب آقای دکتر محسن رضائی صدرآبادی استاد دانشگاه و دبیر ستاد ملی رمزارزش‌ها برگزار شد.
در این نشست دکتر رضائی به اقتصاد دیجیتال و ضرورت آن و چگونگی استفاده و بهره برداری از اقتصاد دیجیتال در کشور پرداختند.
این استاد دانشگاه اقتصاد دیجیتال را به سه بخش «تولیدات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری که تولید کشور را افزایش می‌دهد» ، «مباحث مربوط به ایجاد دسترسی‌های الکترونیکی به خدمات سنتی» و «مفاهیم جدید از قبیل ارز دیجیتال و فین‌تک» تقسیم کرد و با طرح این پرسش که «چرا اقتصاد دیجیتال مهم است؟» به نفوذ گسترده این موضوع در بخش‌های مختلف در دنیای امروز از قبیل تجارت الکترونیک، رسانه‌های دیجیتال، تبلیغات دیجیتال، فین‌تک‌ها، خانه‌های هوشمند، بازار اپ‌استورها و سلامت دیجیتال اشاره کرد و از عقب‌ماندگی‌ کشور در این عرصه و وجود نگاه‌های ناشی از ناآگاهی و نقص در قوانین و مقررات لازم برای گسترش کسب و کارهای دیجیتال انتقاد و تاکید کرد اگر در نظام اقتصادی و نظام فرآیندهای اقتصادی کشور، فرصت تغییرات فناورانه را از دست بدهیم به یک کشور عقب افتاده و یا به یک کشوری که با فاصله بیشتری نسبت کشورهای دیگر هست تبدیل می‌شویم.
دبیر ستاد ملی رمزارزش‌ها با اشاره به موضوع امنیت دیجیتال اظهار داشت تهدیدات بالقوه و فرصت‌های بالقوه وجود دارد و ما نیز باید همانند دیگر کشورها خطرات و ریسک‌ها را بررسی و برای آن برنامه‌ریزی کنیم.
وی از مقابله با پدیده‌های فناورانه و نگاه امنیتی انتقاد کرد و به تجربیات دیگر کشورها در این زمینه از قبیل ایجاد شرکت‌های رصد، کنترل و پایش اشاره کرد و گفت:«اگر بخواهیم عملیاتی صحبت کنیم ما دو راهکار پیش رو داریم. نخست استفاده از تجربیات دیگر کشورها در مدیریت و مقابله با ریسک و دوم استفاده از مفهومی به نام محیط‌های آزمون سندباکس‌ها که متأسفانه قانون آن در ایران وجود ندارد.»
در پایان دکتر رضائی با نادرست خواندن رویکرد ممنوعیت و همچنین رویکرد وادادگی (آزادسازی کامل) خواستار رویکرد متناسب تنظیم‌گری هوشمند، ریل گذاری مناسب برای حوزه اقتصاد دیجیتال و تصویب قوانین جدید شد.